26 March, 2015

Counting days for GST

Assalamualaikum

Sedar tak sedar kurang dari seminggu lagi GST akan dilaksanakan.Sudahkah anda semua bersedia?Jangan kata orang awam je yang merasai keistimewaan GST ni student macam aku ni pon dah mula terasa kehangatannya yang akan mewarnai tahun 2015 dan tahun tahun seterusnya.

Aku kan hantu supplement so kalau GST dikenakan pada produk kesihatan memang akan 'terasa'lah kenaikan harga dia contoh biasanya produk supplement hanya dalam lingkungan RM100x0.06 (6% cukai GST) so akan jadi RM106 kalau RM200? RM200x0.06=RM212 banyak tuu so secara kesimpulannya semakin mahal harga sesuatu barang tu maka semakin 'terasa' lah kenaikah 6% tu. RM6 dah boleh lepas makan nasi berlauk ayam campur dengan telur masin dan sayur kangkung pagi dan malam tau kat kolej aku ni.hewhew so bagi menghadapi GST aku borong siap siap produk supplement sampaikan akak yang aku order barang tu cakap sekarang ni orang berpusu pusu order buat bekalan selama setahun aku pon macam oh yeah setahun? lama tuuu.haha


but guys think positif banyak je lagi barang yang tidak dikenakan GST seperti kat atas ni.Kalau nak lebih detail boleh klik sini

Pada aku kalau benda lain tu tak menjadi tekanan sangat sebab makan minum tu masih lagi mengharapkan ehsan mak ayah tapi kalau bab nak beli untuk kehendak diri yang tu memang kena pakai duit sendiri so aku dah limitkan diri tahun ni dan tahun tahun seterusnya dah tak nak spend duit untuk benda benda lagha lagi macam tengok wayang ke,beli gadget ke atau apa apa jelah benda yang tak penting hatta supplement memahal pun aku dah cut off bajet dah sebab walaupun benda tu satu keperluan pada aku tapi aku tetap kena berjimat untuk bekalan masa depan.Part ni takde kena mengena dengan GST so at least lepas grade takdelah terkontang kanting minta mak ayah tanggung kehendak diri sementara tunggu kerja kalau dah ada bekalan menabung tu.hmm so alternatif untuk diri sendiri apa yang aku rasa nak buat dan kena buat adalah to stop buying those supplements and replace with..
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


yes buah selain berkhasiat dan kaya dengan kepelbagaian nutrien buah tidak dikenakan GST!

gehehe

thanks for reading
xo
Post a Comment